De juiste PREIs?



Naar aanleiding van 'Februari, maand zonder supermarkt', een initiatief van de Vlaamse Korte Keten-organisaties om de consument even te laten stilstaan bij de herkomst van onze voeding en de sociale gevolgen uit de logica van de grote supermarktketens, verscheen deze week een interessant opiniestuk in Knack. U kan het hier lezen.

We lezen daarin onder meer dat in de supermarkt maar een vijfde (of 33 eurocent) van de 1,69 * euro die je momenteel betaalt voor een kilogram prei naar de boer gaat. Een kilo aardappelen heb je al voor 1,2 euro in de winkel, maar de aardappelboer moet het stellen met 0,17 euro per kilogram. De tussenschakels maken meer dan tachtig procent van de kostprijs uit.

Hoe werkt Boerkoos dan?

Bij Boerkoos betaalt u momenteel ook € 1,69 per kilo prei. Daarvan gaat 90 eurocent (60%) meteen naar de boer, bijna 3 x meer als in de “lange keten”. De overige 40 % gaat naar de werking van de Boerkooswinkel. In onze zuivelproducten bedraagt de marge voor de winkelwerking ongeveer 30%, bij hoevevlees situeert het zich rond de 20 %.
Met deze 'marges' kan Boerkoos zijn vaste kosten betalen (lonen en patronale bijdragen, huur, elektriciteit, water, afbetalingen, (onderhouds)materialen, verpakkingen, verzekeringen, vergunningen, promotieacties, transport, ICT, boekhouding, ...) en tevens investeren in sensibiliserende acties rond korte keten en duurzame, lokale voeding in de nabije toekomst.

Bron: Katrien Verbeke, ex-sustainability manager van Delhaize, sociaal onderneemster en oprichtster van Let Us (cocreate the foodture) in Knack op 02.02.2022).
* prijs geconsulteerd op 03.02.2021 op delhaize.be
 



Johan Van Lier - 06-02-2022