Ritchie



Nieuw: de limonade van vroeger.

Er was eens de fifties, met zijn doo-wop rock, hoelahoep, Brigitte Bardot-in-bikini en … Ritchie: lekkere limonade van eigen bodem, lustig op de markt tot laat in de jaren ’70. Toen nam Ritchie een lange, deugddoende vakantie en nu staat ‘ie er weer, geüpdatet. Prettig bruisend als de tijd van toen en tegelijk helemaal mee met de 21e eeuw dankzij smaakduo’s van nu. Ideaal bij het facebooken, netflixen, spotifyen of na het surfen in het echt.

En daar heb je kleine Jan Verlinden in de brouwerij in Lubbeek. Toen het ijverige medewerkertje van papa Ritchie-brouwer, nu geestelijke vader van Ritchie 2.0. Gelukkig niet meer in sponsen broek, wel even gedreven om er voor te zorgen dat je van een nu nog lekkerdere limonade kan lurken.

 

"Een familiebedrijf heeft altijd een zekere nostalgie rond zich. Dat warme gevoel van vroeger is ook wat Jan wil meegeven nu hij Ritchie, het limonademerk dat zijn familie startte, opnieuw leven heeft ingeblazen. Als klein jongetje zag hij al hoe zijn vader dit in goede banen leidde. Hij besloot eerst zijn eigen verhaal te schrijven, om nadien, met die ervaring in de rugzak, voor het ondernemerschap te kiezen.

Jan komt uit een familie van ondernemers, zo was zijn vader de derde generatie die de brouwerij in Lubbeek had. “Op mijn 22ste kwam dan het vader-zoongesprek: ‘neem jij de zaak over?’.” Een moeilijke keuze voor Jan: hij droomde eerder van marketing in een internationale context. Een droom die hij ook realiseerde: “Ik werkte 15 jaar in het buitenland, waar ik enorm veel ervaring opdeed in reclame en marketing. Als marketingdirecteur bij PepsiCo voelde ik echter een trend aan, ik merkte de drang van mensen naar authenticiteit.”, zo vertelt hij.

"Het is makkelijk te weten wat je niet wil, maar moeilijk om te weten wat je dan wel wil. Ik dacht aan die authentieke smaak van de limonade van mijn vader en de sfeer errond die mij vroeger zo kon bekoren. Ik vond dat ik daar iets mee moest doen. Ik zegde mijn job op en besloot om dit avontuur op te pakken. Waarvoor velen mij als gek hebben verklaard”, lacht Jan. Met volle goesting begon hij aan Ritchie 2.0.


Made in Belgium, geen bewaarmiddelen, eigen fles en natuurlijke ingrediënten
Jan draagt enkele waarden nauw aan het hart die voor hem het verhaal maken. “Ik vind drie zaken heel belangrijk: puur Belgische limonade, natuurlijke ingrediënten zonder bewaarmiddelen, en het design van de fles”. “De fles was vroeger al heel mooi en dit wou ik zo houden. Het was niet makkelijk om leveranciers te vinden die al mijn waarden in acht nemen, maar dit was voor mij zo belangrijk dat ik bereid was er volledig voor te gaan. Zo vond ik ook de juiste producenten.” legt Jan uit.


Waarvoor Jan zich elke dag inzet om met Ritchie limonade te produceren? “Ik wil die limonade van vroeger terug bij de mensen brengen. Dat nostalgische gevoel van bij de bomma zo’n lekkere, authentieke limonade te drinken. Die onschuld, dat is waar ik het voor doe.” Het contact met klanten geeft ook veel voldoening, zo vertelt hij: “Als ik van een klant een mailtje krijg dat hij zich terug 6 jaar voelde na Ritchie limonade te drinken, dan doet dat goed. Die mens doet dan de moeite om mijn emailadres op te zoeken en dat even te laten weten. Da’s toch geweldig? Het is een plezier om Ritchie te zien groeien. Elke nieuwe klant is een mooi moment” vertelt Jan ons."

Bron: Ritchie - Ondernemers ondernemen voor iedereen (ondernemersvooriedereen.be)

 

Locatie: Heverlee

Afstand tot de winkel: 84 km



Contactgegevens
Boerkoos
info@boerkoos.be


Ritchie

Ritchie

< Terug naar het overzicht van onze producenten